Maandag 26 mei, de 19e fietsdag - Reisverslag uit Ficulle, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Maandag 26 mei, de 19e fietsdag - Reisverslag uit Ficulle, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Maandag 26 mei, de 19e fietsdag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

27 Mei 2014 | Italië, Ficulle

Maandag 26 mei, de 19e fietsdag.

Na de toch wel vermoeiende dag van gisteren de draad weer opgepakt en om iets over 9en weer vertrokken op de route waar ik gisteren geeindigd was. Wel, het begon meteen met een klim. En dat is niet erg prettig als je nog maar echt net begonnen bent. Maar ja, ook daar komen we wel overheen. Al was het alleen het uitzicht al op het dorpje San Giovanni D'Asso zoals dat daar in de ochtendzon lag te blinken. Ik had nog niet ontbeten en was dat van plan om in het eerste dorpje te doen waar ik doorheen zou rijden. Nou, het toeval wilde dat ik een paar keer langs een dorpje reed in plaats van erdoor. Dat kwam ook omdat menig dorp nog hoger dan de doorgaande weg ligt. En ik vind klimmen leuk, maar ook vermoeiend. Dus ik ga het niet echt opzoeken. Enfin, na een goede 15 km toch iets gevonden waar men koffie en iets te eten had. Vervolgens de route iets aangepast omdat ik niet naar de initiele overnachtingsplaats meer hoefde, maar meteen in de volgende routedag verder zou gaan. En een van de eerste plaatsjes is Montepulciano. Daar waren wij al eens geweest, dus een leuke lunchplaats. En dat dorp zag je al kilometers ver weg boven op de hoogste heuvel in de hele omgeving liggen. Dat betekend dus weer klimmen, een beetje dalen en nog meer klimmen. Maar eindelijk boven kon ik echt wel van het uitzicht genieten. Via een verrekijker in het cafetje waar ik van een lekker broodje en drinken zat te genieten kon ik zelfs het Lago di Trasimeno zien waar wij een vakantie doorgebracht hebben met de caravan. Zo helder weer was het. En ook weer warm. Ik hou van veiligheid, maar tijdens de beklimmingen heb ik toch echt mijn helm afgezet. Ik kreeg het zo warm en het zweet gutste van mijn voorhoofd, op mijn bril en af en toe ook in mijn ogen. Geen wonder, want het was gewoon weer in de 30 graden. En dit deel van Umbrie is niet zo heel druk qua verkeer.

Op een gegeven moment kwam ik op een doorgaande provinciale weg uit welke zich kilometers voor mij uitstrekte. Daar was het wel een stuk drukker. En die weg was zo slecht met gaten in het asfalt dat ik niet eens meer fatsoenlijk langs de kant kon rijden en midden op de rijstrook moest gaan fietsen. Anders zouden mijn vullingen uit mijn kiezen getrild zijn. Echt, sommige wegen zijn erbarmelijk slecht.

Die slechte wegen zorgen er ook voor dat je toch ook moe wordt, en na een fikse steile klim vond ik een camper overnachtingsplaats in Ficulle. Hier stonden ook al een paar Duitsers en die bleven. Ik heb er toen ook voor gekozen om hier mijn tent ok op te zetten. Ik had er genoeg van. Want Toscane is verschrikkelijk mooi om doorheen te rijden, alleen het heuvelachtige terrein zorgt ervoor dat je constant aan het klimmen en dalen bent. Er zit bijna geen vlak stuk tussen. Je raakt er zo aan gewend dat als je een keer het gevoel hebt dat het lekker gaat, je nog in een flauwe klim zit.
Morgen pakken we de geplande route gewoon weer op waar we vandaag gebleven zijn en zien wel waar we uitkomen.

Resultaat;
Gepland; 118 km
Gereden; 84 km
Gemiddeld; 14,4 km/u
Geklommen; 1285 m
Gedaald; 1106 m
Maximum; 52 km/u.

  • 27 Mei 2014 - 19:27

    Bas:

    Hoi Ton,

    af en toe lees ik je avonturen en dan ben ik dus ff bezig.Ziet er leuk uit , misschien een idee voor een motorrit.

    Groetjes Bas

  • 27 Mei 2014 - 19:46

    Anneke:

    Hoi Ton,
    Regen is niet leuk maar in deze temperaturen fietsen is ook niet alles. Gister was wel een mooie camping he leuke kantine eraan.(hahaha) Maarja je moet alles meemaken. Het is wel een hele ervaring hoor. Wij lezen iedere dag vol plezier jou verslagen en zullen het nog gaan missen over een week. Nou nog even doorzetten je bent er bijna.
    Groetjes,Anneke en Jan

  • 27 Mei 2014 - 19:46

    Jan En Annelies:

    Ha die Ton,

    Krijg het er zelf al haast warm van, en inderdaad, de heuveltjes in Toscane kunnen je opbreken. Soms is één flinke klim minder vermoeiend dan enkele pittige kleine!! Wel fijn dat je eindelijk zomers weer hebt! Hier hebben we een dagje tuinwerk gehad. Het kunstmest is nu ondertussen wel opgelost. Nog een dag en het is weer in de onderste aardlagen doorgedrongen

  • 27 Mei 2014 - 19:58

    Peter Moerland:

    Hallo Ton,
    Goed om te lezen dat alles nog naar wens gaat. Wederom weer mooie foto's en leuke verhalen.
    Ik kan me er alles bij voorstellen hoeveel je moet zweten bij deze temperatuur en het heftige klimmen.
    Het weer hier op de Veluwe is niet om over naar huis te schrijven, het regend al de hele dag.
    Rome komt al aardig dichtbij. Nog veel plezier.

    Groetjes, Peter

  • 27 Mei 2014 - 20:19

    Simone Dielissen:

    Nou pap, u begon vandaag dus met een flinke klim. Zwaar hoor! Ik doe het u niet na haha! Wel vervelend van het slechte wegdek in Toscane.
    Ik wil wel even via deze weg zeggen dat ik ontzettend trots bent op wat u al bereikt hebt. Thuis gaat alles ook goed. Wel werk ik veel dus ben niet zo vaak thuis.
    Nou ik ga nu ook weer verder werken.

    Heel veel succes nog en slaap lekker vanavond.
    Dikke kus xxx

  • 27 Mei 2014 - 20:55

    Annette:

    Hoi Ton, heb net de 2 verslagen gelezen, dus je hebt weer internet gevonden! Met veel plezier je verslagen gelezen! Straks weer lekker uitrusten en dan weer fris en uitgerust morgen weer o de fiets! Succes! Groetjes Annette en Jack

  • 27 Mei 2014 - 21:17

    Ron Van Drunen:

    Hoi Ton,
    Even je verslagen van zondag en maandag gelezen. Hoog in de bergen zou je zeggen dat je dichter bij een satelliet zit en altijd internet kan gebruiken. Wat is Toscane toch mooi,wij komen er graag. Na Zuid-Spanje is Toscane een van onze favorieten. Het is wel veel klimmen op de fiets maar let op de grond. Als je de Roode klei voorbij bent en de klei wordt weer Zwart ben je Toscane uit en al in Umbrië ,dan is Rome niet zo ver meer. Geniet van het uitzicht want wat je nu meekrijgt op de fiets vergeet je nooit meer. Blijf aub mooie foto's meesturen zodat wij ook een beetje kunnen genieten van wat jij allemaal ziet.
    Groeten
    Ron

  • 27 Mei 2014 - 23:07

    Rene Potasse:

    Hoi Ton,
    Beter zon dan regen zou ik zeggen. Hier in Nederland is het de laatste dagen weer pet. Vandaag de hele dag plensbuien, daar wordt je niet vrolijk van.
    Nog ffff volhouden Ton en in Rome relaxen.

    mazzel, Rene

  • 27 Mei 2014 - 23:14

    Jacqueline:

    Ron ik weet dat je Ton zijn verslagen gemist hebt, maar volgens mij ging er iets niet goed met het plaatsen van jouw bericht, hij staat er maar 5x op...
    Ik weet zeker dat Ton jouw bericht niet kan missen hihi...

  • 27 Mei 2014 - 23:27

    Johan De Keijzer:

    Hallo Ton,

    Als je het eerste half uur terug naar beneden rijdt, ben je opgewarmd en dan omdraaien om te gaan klimmen: Dé oplossing voor je opstartproblemen!

    Gr. Johan

  • 28 Mei 2014 - 13:26

    Mario En Anja:

    Hoi Ton.

    Wat ons betreft mag je nog wel even door fietsen. We vinden al die reisverslagen namelijk erg leuk ! Proeven echt de sfeer van uit onze luie stoel ! Gaan dit straks zeker missen ! Je kan straks misschien zelfs ook reisverslagen gaan maken voor een reisgids bijvoorbeeld. Hier wordt best wel eens om gevraagd.Idee ?
    Zo te lezen heb je nu wel beter weer, al is te warm bij jou actie ook niet prettig. Hier is het echt weer knudde Veel regen met lage temperaturen. Gelukkig komt onze vakantie al dichtbij.Over ruim 2 weken zitten we in de zon !
    Hoeveel kilometer is het nog tot je einddoel ? En hoeveel heb je er al afgelegd ?
    Zo te lezen wordt het wel steeds zwaarder. Ik kan me dat goed voorstellen. Zeker met de heuvels die je tegenkomt. Maar dat maakt het ook wel weer uitdagender.
    Nog veel sterkte bij de laatste kilometers en laat je dan lekker verwennen. Dat heb je wel verdient. We zien uit naar je volgende verslag !
    Groetjes van ons allemaal.

  • 28 Mei 2014 - 21:58

    Je Zusje:

    Hoi broer,
    Zo,ik moest heel wat bij lezen van je verslag!! Maar weer heel leuk om t weer te lezen!! Je maakt wat mee he,met die prachtige bergen!! Mooi en vermoeiend! Maar je geniet er nog steeds van he?! De foto's zijn ook weer schitterend!! Wij(Anja en ik) zitten nu ook heerlijk in de zon!!we missen Jacqueline toch ook wel n beetje hoor!! Nou succes verder met de rit!! Grs van je zussen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 35819

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: