Zondag 25 mei, de 18e fietsdag - Reisverslag uit San Giovanni d'Asso, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Zondag 25 mei, de 18e fietsdag - Reisverslag uit San Giovanni d'Asso, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Zondag 25 mei, de 18e fietsdag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

27 Mei 2014 | Italië, San Giovanni d'Asso

Zondag 25 mei, 18e fietsdag.

Vandaag stond er eigenlijk een langere fietsdag op het progamma. Een rit van 110 km namelijk. Maar zoals ik al eerder vermeld heb, hou ik eigenlijk 1 dag over omdat ik die gewonnen had in Zwitserland. En morgen staat er ook een rit op de rails van meer dan 100 km. Ik zou dus wel zien hoe het mij zou vergaan.
Die Duitse jongens van gisteren stonden er vanmorgen zelfs toen ik aan het inpakken was en we bleven een praatje maken tot ik gereed was om weg te gaan. Vriendelijke lui waren het. Zij gingen vandaag vanuit de camping naar Volterra fietsen om dat plaatsje te gaan bezichtigen. Wel leuk was dat zij in eerste instantie van plan waren om naar San Marino te gaan fietsen. Maar toen zij de bergen op de kaart zagen waar zij dan overheen zouden moeten hebben ze dat plan maar laten varen.
Maar goed, ook op voorspraak van hun moest ik niet ontbijten, maar dat na een kleine 20 km moeten doen in Colle Di Val D'Elsa. Zij hadden daar gisteren gelunched en het scheen een heel leuk oud centrum te hebben. Ik moet zeggen, het was zeker de moeite waard. Het was even klimmen naar het oude centrum, maar het zag er ook pitoresk uit. Veel mensen op de been, of zittend aan de koffie, er kwamen heel wat kerkgangers voorbij. Er was waarschijnlijk iets speciaals te doen, want de -gangers zagen er pico bello uit en sommige jongelui met een soort wit habijt. Ook was er een braderie dus er was zat te zien. Het duurde ook zeker 3 kwartier voordat ik weer verder ging om mijn route te vervolgen. En dat was naar Siena. En aangezien ik nu door Toscane reed heb ik dat geweten ook. Iedereen die wel eens in Toscane geweest is vind het een prachtig heuvelachtig landschap. Nou, dat was het deel waar ik doorheen reed ook!    

Het bleef echt de hele dag maar op en af gaan, waarbij het opgaan mij altijd veel meer energie kost dan het neergaan. Nu heb ik natuurlijk ook aardig wat massa mee te sjouwen, nee, niet mijn gewicht, maar alle tassen, dus dat dalen ging vrij rap. En natuurlijk ook door Siena gefietst en daar stond weer een verrassing op mij te wachten. Ik weet niet wie dat doet of regelt, maar het stimuleert wel. Rij ik bijna het binnenplein op wordt ik onthaalt door een hele groep trommelaars en vaandelzwaaiers in autenthieke kleding (zie foto's). Wel leuk hoor. Na wat gedronken te hebben toch weer opgestapt en de route weer opgepakt. Dat klimmen werd steeds vermoeiender omdat het prachtig mooi zomers weer was. Op een gegeven moment gaf mijn Garmin aan dat het bijna 40 graden was (zie de foto's). Nou, dan gaat het niet makkelijk meer. Maar voordeel was dat je echt kilometers ver kan kijken. Werkelijk prachtig. Maar van die hitte ga je zweten en krijg je dorst. Dus waar het kon iets te drinken gepakt. En de plaatsjes liggen niet echt dicht bij elkaar. Gerelateerd aan de fietsafstanden dan. Zelfs bij sommige huizen langs de weg waar ik een kraan zag, geprobeerd om de bidon te vullen. Maar het water is waarschijnlijk zo schaars of duur, al die kranen die ik geprobeerd heb waren afgesloten. Dat was pech.

Na een kilometer of 70 had ik het eigenlijk wel een beetje gehad en keek op mijn Garmin waar de dichtsbijzijnde camping was. Dat was een kleine 12 kilometer verder en toevallig ook nog op de route. Dat kwam dus goed uit. Nou, het is een echte 1 ster camping gebleken. Hele sobere natte ruimtes en een bar waar wij een kiosk in houden, maar de standplaats was niets mis mee en keurig netjes. En omdat ik nergens een supermarkt tegengekomen was om zelf wat te eten te halen, vroeg ik de beheerder of hij eten kon verzorgen. En dat kon. Keuze uit primi platti diepvrieslasagne en als secundo platti diepvries kipschnitzel met aardappeltjes. Op zich wel leuk om een keer mee te maken. Het jonge stel wat de beheerders waren probeerden er best wat van te maken, maar ik ga hier geen vakantie houden. En toch stonden hier caravans en tenten!
Wel, ik heb niet de afstand afgelegd wat gepland was, maar we zien wel verder. Op deze manier maak ik er drie kortere dagen van in plaats van twee hele lange. Rusten is ook belangrijk.

Resultaat;
Gepland; 110 km
Gereden; 81 km
Gemiddelde snelheid; 14,6 (bij zomerse temperaturen!)
Geklommen; 1146 m
Gedaald; 1143 m
Maximum snelheid; 58km/u.


  • 27 Mei 2014 - 20:33

    Jacqueline:

    Zo je bent eindelijk wéér in de lucht.
    Ik kreeg al ongeruste berichtjes naar mij gestuurd of er iets met je aan de hand was hihi...
    Er valt in ieder geval genoeg te beleven en te zien daar in het mooie Toscane.
    Ik zie ook hele bekende plekjes voorbijkomen, en pssssttt niet verder vertellen maar voor dat
    ontvangstcomité heb ik gezorgd ;-)
    De foto's van al die hooirolletjes kon je weer niet laten hè, volgens mij hebben we daar al tig foto's van, ze blijven net zo rond lijkt mij,...
    Het blijft toch wel zwaar dat klimmen en dalen, kan je beter in één keer de Simplon pas over lijkt mij...
    De laatste loodjes hè, maar eind is in zicht... XXXX

  • 27 Mei 2014 - 21:45

    Wilma:

    Hey Ton daar ben je weer, twee daagjes niets gehoord was toch wel even ongerust :-)
    Zo te lezen wordt het nu wel erg zwaar met al die kilometers in je benen en de warmte in Toscane. Maar Toscane is wel heel mooi, we zullen er zeker nog wel eens naar terug gaan.
    Toch leuk van Jacqueline dat ze die trommelaars voor je geregeld heeft ze houdt je toch goed in de gaten waar je zo al uithangt :-)
    Nu nog de laatste kilometers en dan lekker rond kijken en relaxen in Rome.
    Groetjes

  • 27 Mei 2014 - 22:40

    Rene Potasse:

    Hoi Ton,
    Vandaag nog op afscheidsreceptie geweest van Margriet (crewplanning). Was gezellig en nog even met Johan de Keizer gesproken over jou fietsreis en dat de laatste dagen geen berichtje van je was ontvangen. Maar het gaat nog steeds goed met je.
    Wel lachen die ervaringen op zo'n simpele camping, da's juist leuk. Dat plein van Sienna herken ik ook nog. Allemaal mooi. Weer hele mooie foto's.

    mazzel, Rene

  • 27 Mei 2014 - 23:19

    Johan De Keijzer:

    Hoi Ton,
    Vandaag nog op afscheidsreceptie geweest van Margriet (crewplanning). Was gezellig en nog even met Rene Potasse gesproken over jouw fietsreis en dat de laatste dagen geen berichtje van je was ontvangen. We weten dat jij als militair niet zomaar in zeven sloten tegelijk rijdt, maar één is al voldoende voor een slechte afloop! Goed weer iets van je te horen, Polle zag zichzelf al het werk al alleen doen! Succes bij de laatste loodjes!

    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 35878

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: