Vrijdag 23 mei. De 16e fietsdag - Reisverslag uit Lucca, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 mei. De 16e fietsdag - Reisverslag uit Lucca, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 mei. De 16e fietsdag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 Mei 2014 | Italië, Lucca

Vrijdag 23 mei, 16e fietsdag.

Wat een verschil met gisteren. Toen slechts 76 km gefietst en vandaag stonden er 133 km op het progamma.
Van gisteren was ik best moe en was dan ook blij dat ik in mijn slaapzak in de tent lag. Maar waarschijnlijk was ik dusdanig moe dat ik onrustig van geslapen heb. Niet alleen onrustig maar ik werd ook wakker van de regen. Gelukkig valt die regelmatig 's nachts, maar het houdt wel in dat de tent niet droog is als je hem weer inpakt. Dat vereist toch weer een andere aanpak en dan is het te hopen dat  het op de volgende stopplaats droog is zodat het vocht er uit kan.
De wekker toch weer op 07:00 uur ingesteld en er ook maar uit gegaan want het zou een lange dag worden. Nu wel op tijd vertrokken en meteen moest er weer geklommen worden. Voordat de afdaling ingezetkon worden toch nog een dikke 200 meter in hoogte klimmen. Als dat maar niet zo zou gaan als gisteren aan het eind...

Maar het viel reuze mee. Al na een dikke 2 km kwam ik bij een klein cafe/restaurant aan en daar hebben ze atijd wel koffie en een croissant (of meer). Grappig was wel dat ik het al redelijk warm had van het klimmen, en de temperatuur was alleszins lekker, een graad of 16, staat zo'n vrouw achter de toog met een Noorse trui aan. Want ja, voor hun is het dan waarschijnlijk redelijk koud. Dat was gisteren trouwens ook het geval toen ik onderweg naar de tweede heuvel wat ging eten in zo'n klein restaria, brandde daar zelfs de kachel!

Een van de gasten vertelde mij dat het nog ongeveer 6 km naar de top was. En dat was te doen. Het ging niet snel, maar wel gestaag. En de afstand klopte ook. Die top van de Passo della Cisa lag toch nog op 1041 meter hoogte. En omdat het niet zo warm was, de lange mouwen maar weer aangedaan. En toen kon het afdalen beginnen. Volgens schema zou ik blijven dalen tot bijna op zeeniveau. En dat schiet op. Natuurlijk hier en daar weer wat omhoog, maar het was wel lekker. Die hele afzink nam ongeveer 35km in beslag en dan zou het een hele tijd vlak blijven. Vandaar ook dat deze dagafstand zo lang was.

En dan rij je ineens op een kustweg. Vreemd hoor, het ene moment zit je hoog in de mist en nevel en dan rij je door het toeristische Italie met een heerlijke temperatuur van in de 20 graden met zon! Dat rijdt dan ook wel een stuk lekkerder. Dat was ook wel te merken, want gisteren en vandaag tot aan de kustweg kwam ik maar weinig fietstoeristen tegen en nu ineens reden ze mij met bosjes voorbij op hun racefiets. Ik denk dat die vlakke kustweg toch een dikke 25 km duurde. En dan natuurlijk ook even een klein biertje op het strand gebruiken he. Want we moeten blijven genieten. En dat was vandaag zeker het geval.

Maar de dagtrip zou eindigen in Lucca en dat ligt niet aan zee. Het leuke van het plannen met de Garmin/Open Streetmap is dat je over hele leuke kleine weggetjes kan komen te rijden door zo te plannen. En dat was ook het geval toen ik van de kust afging. Echte binnendoorweggetjes naar de SS weg welke dan uiteindelijk weer naar Lucca zou leiden. En als afsluiting toch nog een klim naar 200 meter hoogte en dan verder afzakken naar de camping. Ondanks dat ik toen al meer dan 105 km in de benen had zitten had ik toch het gevoel dat deze klim heel lekker ging. Ik kon een lekker tempo met cadans blijven volhouden. Een wereld van verschil met gisteren. Maar op een kleine 10 km voor het eind, en dat is grappig, kreeg ik toch het gevoel dat ik nog iets moest eten. En dat doe ik dan maar, want met pap in de benen kom je niet ver meer. Ooit meegemaakt in mijn hardlooptijd en dat is niet fijn. Neem dat maar van mij aan! Toch nog rond 18:20 op de camping gearriveerd, wat voor vandaag met deze afstand een hele acceptabele tijd van aankomst was.

Al met al was deze dag qua afstand bijna het dubbele van gisteren, maar qua energie had ik het idee dat het nog niet de helft aan energie gekost heeft. Een wereld van verschil was het. Gelukkig.

Resultaat;
Gepland; 133 km
Gereden; 134 km
Gemiddelde snelheid; 20,7 km/u
Geklommen; 589 m
Gedaald; 1440 m
Maximum snelheid; 58 km/u.

  • 23 Mei 2014 - 23:18

    Andre:

    Hoi Ton het gaat je goed af deze toch het schiet al aardig op
    gr andre

  • 23 Mei 2014 - 23:59

    Rene Potasse:

    Hoi Ton,
    Goed bezig weer Ton! Dit is volgens mij de langste dagafstand? Ja groot verschil, op hoogte fietsen of langs de kust. Scheelt wel een jas.

    welterusten. Rene

  • 24 Mei 2014 - 05:43

    Johan VdP:

    Hoi Piepeldepoi,

    Leuk om te lezen, die omgeving zijn we wel eens op vakantie geweest (aan de kust). Het plaatsje Lucca hebben we toen ook bezocht.Zal wel lekker aanvoelen, een potje bier op het zonnige strand. Nog bedankt voor de tip over de hellingshoek in de Garmin, ik had geen idee. Morgen gaan we weer naar de Ardennen, willen we toch weer zo'n 4000 hoogtemeters verslinden. Dan kan ik die hellingshoek meter nog lekker uittesten. Dat zal dan de laatste serieuze training voor de Alpe d'HuZes zijn. Ton, fiets met plezier, dat proberen wij ook ;-) DOEI

  • 24 Mei 2014 - 09:02

    Ron Van Drunen:

    Hallo Ton,

    Het is goed om te lezen hoeveel plezier je aan je reis beleeft.
    Ik lees wel in elk verslag koffie,gebak,wijn,bier en lekker eten. Let je wel een beetje op je gewicht want je fietst het er niet zomaar af hoor met die ritjes!

    Gr.
    Ron

  • 24 Mei 2014 - 11:07

    Je Zusje:

    Hoi broer,
    Het is geen saaie tocht he?! Verschil van klimaat van het een op t andere moment en de hoogtes natuurlijk! Leuke mensen onderweg die met je meeleven! En aan meeleven van het thuisfront heb je ook niet te klagen!! Het gaat opschieten nu voor je! Mooie foto (met de bloembakken) voor op canvas. Vandaag is Sven jarig en komt Pa gezellig hierheen. Hij wil ook heel graag de foto's zien van jou. Ging niet bij hem thuis met Jacq op de tablet. Dus komt die ook voor t eten,heb je ff de tijd ervoor! Succes verder!
    Grs Jose

  • 24 Mei 2014 - 13:48

    Jan En Annelies:

    Hoi Ton,

    Vandaag een rustdag?? Of meteen door naar San Gimignano?? Ga je niet erg snel?? Straks ben je veel te vroeg in Rome, zo'n vaart heb je erin!!
    Wij zijn nu ook verder met onze voorbereidingen. Hebben nu berekend op hoeveel kilometer wij uit komen. Ik ben blij, dat we jouw dagafstanden niet hoeven te evenaren!

    Wat een schattig huisje trouwens, en dito campingeigenaar. Maar ja een flesje wijn in je eentje. Dat ga je de volgende dag best merken!!!

    Veel plezier in hopelijk zomerse temperaturen!! En succes met de kuitenbijters van Toscane!!

  • 24 Mei 2014 - 18:30

    Floor En Ellen Groot:

    beste Ton,
    Vol bewondering lezen we jouw verslagen en zien met welk een snelheid je nu al in Luca bent. Heel goed. Het geeft goede herinneringen aan onze eigen fietstocht naar Rome die via een heel andere route ging. (Benjamins).
    Wij hopen dat je de rest van de tocht mooi weer hebt en dat je goed over de Apennijnen komt. Heel veel groeten van Floor en Ellen Groot.

  • 27 Mei 2014 - 10:33

    Annette:

    Hoi Ton, waarschijnlijk zit je nu op zo' n mooie rustige plek waar je geen internet verbinding tegen komt? Hopelijk gaat alles nog goed? Succes met de laatste loodjes! Groetjes ANNETTE EN JACK

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 35876

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: