Zondag 18 mei, de 12e fietsdag - Reisverslag uit Feriolo, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Zondag 18 mei, de 12e fietsdag - Reisverslag uit Feriolo, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Zondag 18 mei, de 12e fietsdag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 Mei 2014 | Italië, Feriolo

Zondag 18 mei, 12e fietsdag onderweg

Vandaag er toch maar voor gekozen om de Simplonpas over te gaan. De andere passen waren dicht, dus dit was de enige fietsmogelijkheid om in Italie te komen. Ik had ook de trein weer kunnen nemen, maar het blijft een fietstocht.
Om ongeveer 09:15 weer vertrokken vanaf de camping uit Brig en toen begon het klimmen dus meteen. En dat 21 km lang, zonder vlak stuk. Ik zag de hellingshoek tijdens de klim niet onder de 6% komen. Meestal zelfs meer. Ik moet bekennen dat het dan best zwaar wordt. Af en toe stop ik dan ook om even een foto te maken of om gewoon even een beetje tot rust te komen. Met zo'n bepakte fiets gaat het niet zo snel. Alles bij elkaar heb ik er dan ook meer dan 3 uur over gedaan om boven te komen. Natuurlijk wel halverwege een kop koffie met appelpunt genomen bij een restaurant. Twee vliegen in een klap dus. Uitrusten en de inwendige mens verzorgen.

Eenmaal boven nog wat foto's als bewijs gemaakt en toen naar beneden. Maar de top van de Simplonpas ligt op 2005 meter, dus daarboven is het best fris. Ook voor de afdaling nog wat extra warme kleding aangetrokken. Zelfs mijn muts onder mijn helm opgedaan. En dat bleek geen overbodige luxe. Je stort je weer omlaag met snelheden tot 60 km/u en dan is de wind toch erg koud. Maar je bent wel binnen no-time weer in het dal. Je merkt ook meteen dat je Italie binnenrijdt. Niet alleen aan de grenspost, maar vooral de staat van de wegen. Dat is een wereld van verschil tussen Zwitserland en Italie.

En omdat ik toch eigenlijk van plan ben om de route welke ik uitgestippeld had weer te gaan volgen nog een stuk doorgereden tot een beetje aan de geplande route. Ik zit nu op een camping aan het Lago Maggiore. Waarschijnlijk pik ik morgen mijn route weer op.

Ondanks het zware klimmen was het zeker de moeite waard. Vooral de vergezichten tijdens de klim zal ik niet gauw meer vergeten. Gewoon Prachtig. Daar doe je het toch ook voor. Het genieten van het onderweg zijn.

 

Resultaat:

Gepland; 82km
Gereden; 96 km
Gemidelde snelheid; 15,4 km/u
Geklommen; 1376 meter
Gedaald; 1897 meter
Maximum snelheid; 61 km/u


  • 19 Mei 2014 - 09:55

    Rene Potasse:

    Hoi Ton,
    Goed gedaan kerel. Gewoon ertegenaan stumpen. Ja da's wel iets anders als louter op de racefiets klimmen. En weer hele mooie plaatjes. Vind je het niet jammer dat je dat niet met een andere fietsmaat(in) kunt delen?
    De wegen in Italie zijn vast van betere kwaliteit..........

    Mazzel, René

  • 19 Mei 2014 - 10:06

    Peter Moerland:

    Ton,
    Proficiat met de beklimming van de Simplonpas, het moet je een geweldig gevoel geven wanneer je daar boven aan de top staat. Je hebt mijn inziens de juiste keuze genomen om de pas per fiets te doen en niet met de trein. Anders blijft het ondanks de prestatie van het bedwingen van de vele klimmeters toch knagen dat je de hoogste pas niet per fiets hebt afgelegd.
    De beleving en de prestatie die geleverd moet worden zal je niet snel vergeten.
    Ik ben benieuwd naar de foto’s, het zullen mooie vergezichten zijn.
    Goede reis verder en tot horens.
    Peter

  • 19 Mei 2014 - 11:12

    Henk:

    Nieuwe remblokjes nodig? Hier warm heerlijk! Krijg vandaag macaroni, ook Italiaans , smakelijk ave henk

  • 19 Mei 2014 - 11:18

    Anja:

    SJAPOOOOOOO !!!!!!!!!!!!!

  • 19 Mei 2014 - 11:18

    Johan:

    Geweldig Ton! Respect!

  • 19 Mei 2014 - 12:31

    Jacqueline:

    Wat een kanjer ben je toch, echt zó knap van je, helaas doe ik het je echt niet na anders was ik wel meegegaan ;-)...
    De hoogste berg heb je nu bedwongen en nu het mooie Italië bewonderen.
    We wachten je verslagen en foto's weer af hoor..
    Gisteren gezellig dagje gehad met je zussen, was héél gezellig en wéér flink gelachen, we konden natuurlijk heerlijk buiten zitten, het weer is prachtig dus daar moeten we volop van genieten.
    Nog geen last van zadelpijn?? Moet toch onderhand wel pfff...
    Nou schat tot je volgende verslag xxxxx

  • 19 Mei 2014 - 13:24

    Wilma:

    Geweldig Ton wat een prestatie weer. En de foto's en Zwitserland schitterend.
    Nu nog zo'n 800 km door Italië ? Succes en genieten .

  • 19 Mei 2014 - 17:34

    Ron Van Drunen:

    Hoi Ton.
    Wij zijn weer terug van het familie weekend en dus weer in de lucht.zo de sneeuw achter je gelaten en het lekkere weer te gemoed in Italië . Jammer dat je van je route moest afwijken en de trein moest nemen maar gelukkig leiden alle wegen naar Rome. Weer mooie foto's en heel bijzonder die " selfie " van je, ziet er gezond uit.
    Gr.
    Ron

  • 19 Mei 2014 - 18:42

    Annette:

    Hoi Ton ,heb met veel plezier je verslag van de zondag gelezen, geweldig hoor! Wat ben jij een toppertje! Maandagochtend was weer samen met Jacqueline spinningles volgen, dan besef je pas hoe knap het is wat jij doet! Maar je ben nu al in Italië, dat wordt pasta eten en aansterken! Fijne avond en we blijven je volgen hoor! Groetjes uit het zonnige Prinsenbeen van Annette en Jack

  • 19 Mei 2014 - 22:04

    Johan Vd P:

    Hoi Piepeldepoi,
    Proficiat, Italie bereikt! Het einde komt langzaam in zicht.
    Hoe lees je de hellingshoek af, heb je een indicator?
    Fiets ze met plezier. Ik ga morgen in Limburg fietsen.
    Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 35869

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: