Dinsdag 27 mei, de 20e fietsdag. - Reisverslag uit Montefiascone, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 mei, de 20e fietsdag. - Reisverslag uit Montefiascone, Italië van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 mei, de 20e fietsdag.

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

28 Mei 2014 | Italië, Montefiascone

Dinsdag 27 mei, de 20e fietsdag.

Na gisteren in Ficulle gestopt te zijn vandaag de draad weer opgepakt. Rond 09:00 uur weer opgestapt en verder gegaan waar ik gisteren geeindigd was; verder klimmen. Het was wel geen al te hoge berg, n.l. de Monte Nibio, maar nog altijd hoger dan de hoogste berg in Nederland, n.l. 573 meter. Vervolgens verder richting Orvietto. De weg daar naar toe gaat echt door een heel dun bevolkt gebied. Lange tijd geen mede weggebruikers of dorpjes tegengekomen. De koffie en de croissants lieten dus op zich wachten. Grappig is wel dat je al lang van tevoren Orvietto ziet liggen. Het is gebouwd boven op een vrij hoge puist in een dal. Je fietst er constant naar toe en heb toch het idee dat je geen meter dichterbij komt. Tot je ineens door een bomenrijk gebied rijdt en dan heb je de keus. Naar boven of rechts aanhouden en er omheen rijden. Mijn geplande route ging er netjes omheen. Maar omdat ik vandaag deel 3 van de 2-daagse tocht zou fietsen had ik wel wat tijd over. En ik had toch wel trek in een kop koffie en wat te eten. Zodoende toch maar begonnen aan de 4 km lange klim naar boven. Maar het is de klim waard. Wij waren er al eens geweest en het is zeker de moeite waard om daar doorheen te lopen. In mijn geval nu fietsen natuurlijk. Wel blijven uitkijken, want het was er best druk met toeristen. Na een dik uur, koffie en wat eten, de route weer opgezocht en ik kwam aan de andere kant van de stad uit. Daardoor een stuk van de SS weg gepakt (Strada Statale). Voordeel is dat hier ook bijna al het vrachtverkeer overheen gaat. Blijven opletten dus, maar de hellingshoek is meestal iets minder dan de binnendoor wegen. Ja, je klimt wat langer, maar je komt net zo hoog en het kost een ietsje minder kracht.
Maar op een splitsing toch gekozen om mijn eigen route op te pikken. En dat was geen verkeerde keus. Allereerst veel minder verkeer, leuke glooingen (heuvels), leuke dorpjes en meer tijd om om je heen te kijken. Zo kwam ik in het dorpje Bagnoregio. Ik had zoiets van "Bagno" dat is toch een stuk strand of badplaats? Hier eerst even gelunched. Precies weer op het goede moment. Er kwam weer eens een stortbui met hevige regen en hagel over me heen. Omdat er niet veel wind stond weet je nooit hoe lang zo'n bui duurt, dus toch maar mijn regenpak van onder uit de tas opgevist. Dat zou ik toch niet meer nodig hebben zo hier bijna in het midden van Italie?! Verkeerd gegokt dus.
Op de ansichtkaarten naast het cafetje zag ik dat dit een bijzonder dorp was. Althans een ander deel. Ik dus naar het centrum rijden en dan sta je ineens aan een rand van het dorp. En een kleine 500 m verder, boven op een rots in het dal onder je zie je ineens een oud stadje op een soort wrat gebouwd. Je kan er alleen lopend over een brug naartoe. Vanaf mijn positie eerst met een trap omlaag, dan over de loopbrug naar het stadje. Daar had ik toch geen zin en vooral tijd voor. Duurde minstens een uur eer je weer terug was. En dat in mijn regenpak! :-(
Vervolgens verder gefietst richting Montefiascone. En ook dat lag weer hoger dan ik fietste. En de camping waar ik naar toe zou moeten ligt aan het Lago di Bolsena. Natuurlijk lager. En ja hoor. Eerst weer omhoog naar het stadje en toen de steile en snelle afdaling van een kilometer of 6 naar de camping. Dat is wel prettig als afsluiting van de dagrit. De afdaling ging lekker snel en op mijn Garmin zag ik geen hellingspercentage van minder dan 6%. Heel lekker dalen. Alleen, ik zeg altijd;"Wat je omhoog gaat, ga je ook weer naar beneden." En aangezien ik ook weer door Montefiascone gepland sta om weer te vertrekken kan ik mijn borst nat maken als ik hier weer vertrek. Alleen nu dus andersom!

Dus morgen, woensdag maar even niet. Ik neem lekker nog een rustdag aan het Bolsena meer.

Resultaat;
Gepland; deel 3 van de 2-daagse.
Gereden; 68 km
Gemiddelde snelheid: 13,8 km/u
Geklommen; 1079m (toch weer)
Gedaald; 1224 m
Maximum; 52 km/u

  • 28 Mei 2014 - 16:25

    Peter Moerland:

    Ton, Een dagje lekker relaxen aan het Bolsena mee en nieuwe energie opdoen voor de laatste loodjes,

    Groet, Peter

  • 28 Mei 2014 - 18:25

    Andre:

    Hoi gaat al opschieten helaas weer regen maar je verslagen blijven leuk om te lezen nog een paar fijne fietsdagen en veel zon
    groete van ons

  • 28 Mei 2014 - 19:35

    Rene Potasse:

    Hoi Ton,
    Leuk verhaal weer, maar ook weer regen, da's balen.
    Die foto van die ijsjes begreep ik wel, maar die foto van de ijscokar van binnenuit dacht ik in eerste instantie dat het een ambulance was...
    Van Bolseno tot Rome is een kleine 150 km. Dus nog twee dagen karren, dan cappuccino drinken in Rome en dan weer huiswaarts...............fietsen............

    mazzel, René

  • 29 Mei 2014 - 09:55

    Ron Van Drunen:

    Hoi Ton,
    Ik dacht dat je vandaag al je rustdag had inplannend . Morgen aan het meer is wel beter uitgezocht. Het blijft toch echt mooi dat oude Italië met dank aan het Italië van 40/45 om samen op te trekken. Het is wel jammer dat ze de snelwegen. SS-wegen blijven noemen.
    Als je dit leest zit je rustdag er al weer op en ben je al weer onderweg naar Rome.

    Gr.
    Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 35828

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: