30 mei, de vijfe fietsdag Rondje NL - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 30 mei, de vijfe fietsdag Rondje NL - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

30 mei, de vijfe fietsdag Rondje NL

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 Mei 2015 | Nederland, Harlingen

Rondje Nederland, 5e dag-30 mei

 

Toen ik vanmorgen wakker werd kwam de regen met bakken uit de hemel. Zo zeg, dat wordt een lekkere dag zo. Maar gelukkig voor mij hoefde ik niets in de regen in te pakken. Maar na mijzelf gewassen  te hebben en alles weer op de juiste plaats ingepakt te hebben, hield de regen ook op. Dan maar snel wegwezen, want je weet maar nooit. De blokhut afgerekend en hup, op pad volgens de route. Nog steeds de LF1B. Het eerste stuk ging nu langs de kust. De duinen had ik nu achter mij gelaten. Over de Hondsbossche Zeewering en langs het verrijkingscentrum Petten. Bij Sint Maartenszee de route verlaten en op de LF10 over gegaan. Nu lag het strand echt achter me en reed ik eigenlijk diagonaal richting Den Oever. Nu over vrij lange polderwegen en langs vaarten. Natuurlijk wel even afgeslagen voor een kop koffie met appelpunt in Anna Paulowna. Mooie namen kom je hier tegen. Wat me ook opviel is dat het hier steeds dunner bevolkt is met het noordelijker gaan. In Den Oever wat gegeten voordat ik de Afsluitdijk op zou rijden. Want daar heb je weinig luwe plekjes om iets te nuttigen. Maar gelukkig had ik de wind nog steeds mee of schuin mee. Als ik wat tegenliggers voorbij reed kreeg ik bijna medelijden. Wat moesten die wielerfanaten of ook gewoon recreanten stumpen tegen de wind in zeg.

Ik was nog nooit overde afsluitdijk geweest, dus bij het monument van Lely, waar ook een kleine toren staat even gestopt voor een foto en het vergezicht. Voordeel van deze wind is wel dat het kraakhelder zicht is en je kilometers ver kan kijken.

Na de Afsluitdijk links af naar Harlingen. Ik ben wat verder gereden dan mijn routeplanning aangaf. Dat had ik gisteren al besloten. Met deze wind is dat geen probleem om rond de 100 km te rijden. Gemiddelde snelheid is rond de 21 km/u dus dan schiet je aardig op en heb je ook genoeg tijd om nog eens ergens te stoppen. Leuk was het laatste deel van de route naar Harlingen. Deze gaat over de dijk die het land tegen de zee beschermd. Het fietspad loopt dwars gezien gewoon schuin de zee in en de schapen moeten af en toe voor je opzij gaan. (zie foto).

Ik had in Harlingen een adres gereserveerd van de stichting "Vrienden  Op De Fiets". Zodoende slaap ik ook vannacht weer in een tuinhuis bij mensen achter in de tuin welk van alle gemakken voorzien is. TV, internet, douche, WC, een 2 persoonsbed en eettafel zit er in. En een ontbijt morgenvroeg. En dat voor een prijs die je bij sommige campings betaalt voor een tentplaats. Zo luxe dat ik voor morgen ook maar meteen weer zo'n adres opgezocht en besproken. Want voor morgen geven ze aan het eind van de dag weer regen op. En dan is het niet prettig om je spullen op te moeten zetten en uit te pakken. Enig minpuntje is wel dat ik nu verplicht ben daar naar toe te moeten rijden. Niet op de bonnefooi. Maar dat gaat wel lukken. Ook weer een kleine 100 km gepland.

  • 30 Mei 2015 - 22:16

    Anneke:

    Gelukkig heb je vandaag niet veel regen gehad. Wel fijn dat je niet in je tentje hoeft te slapen nu en morgen ook niet want het weer werkt niet echt mee.
    Veel plezier nog!!groetjes Anneke

  • 30 Mei 2015 - 22:27

    Annette:

    Weer een goed adres om te overnachten Ton. Rust lekker uit en morgen weer lekker fietsen! Xxx

  • 30 Mei 2015 - 23:10

    Polle:

    Dag Ton,
    Door de wind, door de regen een "Flandrien" waardig.
    Uiteraard dank zij uw training op Belgische bodem.
    Nog veel succes en zeker goed weer gewenst.
    "Polle"

  • 31 Mei 2015 - 07:44

    Johan VdP:

    Hoi Ton,

    Bedankt voor de link, kan ik je avonturen mooi volgen.
    Veel plezier tijdens het fietsen. Het zal je i.i.g. lekker sterk maken voor als we in juli in de Belgische Ardennen gaan fietsen.

    Mvrgr
    Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 35782

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: