31 mei, de 6e fietsdag - Reisverslag uit Zoutkamp, Nederland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 31 mei, de 6e fietsdag - Reisverslag uit Zoutkamp, Nederland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

31 mei, de 6e fietsdag

Blijf op de hoogte en volg Ton

01 Juni 2015 | Nederland, Zoutkamp

Rondje Nederland, 6e dag, 31 mei

Na weer een heerlijke nacht in een goed bed en dito ontbijt het gastgezin rond 09:00 uur bedankt en gedag gezegd en de fiets weer aangetrapt. Helaas was het een beetje druilerig weer met af en toe een regenbuitje. Het regenpak heb ik maar meteen aan getrokken en ik moet zeggen, de rest van de dag heb ik dat pak niet meer uitgedaan. Deels dienst doende als windpak en anders als regenpak. De route liep vandaag grotendeels langs de kustlijn van noord Friesland met soms uitzicht op de Waddenzee en soms een kleine omweg via leuke dorpjes. Daar zitten plaatsen bij waar ik nog nooit van gehoord en/of die bijna niet uit te spreken zijn voor een Hollander. Onder andere door Tzummarum, daar liep de route langs wat ooit een stationnetje geweest met nog een klein stukje rails. Firdgum, ook zo'n gehucht. Al heel,oud, want de kerk en een paar huizen waren op terpen gebouwd. Dat stamt nog uit de tijd van voor de inpoldering uit de 16e eeuw heb ik me laten vertellen tijdens een kop koffie in de VVV van Oude Biltzijl! 'T is maar dat je het weet. Via St. Jacobieparochie (katholiek dus in hervormd Friesland) naar Nij Altenae! Hier reed ik zeker een km of 7 over een lange dijk met aan de ene kant hele leuke kleine dijkhuisjes. Die waren vrij smal, maar in de dijk gebouwd en vrij diep. Aan de andere kant van de dijk lagen dikwijls hele mooie boerderijen. Daar moest ik af en toe een foto van nemen natuurlijk. Vervolgens kwam ik bij de dijk uit waar de Kwelders buitendijks ontstaan waren. Deze werden ong. twee jaar geleden zo bekend met die paarden die ineens op een eiland in die kwelders stonden omdat het water ineens zo hoog op kwam t.g.v. een storm. Bleek eigenlijk een storm in een glas water te zijn (toepasselijk he), want paarden kunnen gewoon zwemmen!
Vervolgens tot aan Wiegum, afzakken naar Anjum en dan weer noordelijk naar de Lauwerszee. Die passeer je over een dijk en sluizen aan de buitenzijde. Inmiddels was het opgehouden met miezeren. Het begon nu echt te regenen. En het ergste was dat ik nu zuidwaards moest, recht tegen de wind in. Dat is niet zo erg, gewoon door blijven trappen in een iets lager tempo, maar van die regen wordt je dan wel echt nat. Inmiddels dus ook in Groningen gearriveerd waar ik nog een km of 12 naar Niekerk moest fietsen. Hier had ik ook, met het oog op de weersverwachting van gisteren een gastadres van de stichting gereserveerd. Heerlijk lekker warm nu, gedouched en gegeten. Maar of mijn spullen morgen al weer droog zijn is nog afwachten. Maar wel weer een lekker onderkomen voor de nacht. Nu maar zien wat morgen ons brengen zal. De voorspelling is in ieder geval een stuk positiever. We zien wel.

  • 01 Juni 2015 - 19:05

    Anja Schiedon:

    Hoi Ton.

    Vandaag kreeg ik je reisverslag binnen. En nu blijkt, dat je al aan je 6e dag bezig bent.
    Hoe lang is jou planning voor dit rondje ? Ga je ook in de komende hittegolf nog fietsen ?
    Je bent echt een kanjer ! Ik ben al moe als ik alleen in Barndrecht rond fiets.
    Train ook veels te weinig.
    Nu veel plezier en kom weer heelhuids thuis.

    groetjes van Anja en Mario

  • 01 Juni 2015 - 19:39

    Wilma:

    Ik kan je nu al vertellen dat het morgen (vandaag) een droge dag zal worden

  • 01 Juni 2015 - 19:45

    Ron:

    Ik lees met veel plezier je verslagen.het valt mij wel op dat op het moment dat jij op de fiets stapt het regent,of het nu in Nederland is of richting Italië
    Daar hebben wij achterblijvers heel veel last van.
    Ik stel dan ook voor dat je gewoon in Breda blijft en dan af en toe,niet in onze vrije weekenden, een stukje in de bossen gaat fietsen. Als het dan regent is het goed voor de natuur en hebben wij er geen last van omdat wij dan toch aan het werk zijn.
    Van deze tochtjes rondom Breda je mag wel een verslagje maken hoor.
    Gr
    Ron

  • 01 Juni 2015 - 19:51

    Wilma :

    Het is niet allemaal goed doorgekomen maar wat ik nog wilde zeggen : ik ben nog nooit in Friesland geweest waar blijven de foto's

  • 01 Juni 2015 - 20:42

    Peter Moerland:

    Hoi Ton,

    Na terugkomst uit Diekirch waar ik weer lekker ouderwets gezellig aan het wandelen ben geweest, heb ik je dagverslagen weer doorgelezen. Je hebt al een flinke afstand afgelegd, wel jammer dat je zo veel regen hebt gehad, maar na regen komt zonneschijn .... zullen we maar zeggen.

    Groetjes,
    Peter

  • 01 Juni 2015 - 23:20

    Henk:

    Er schijnt toch nog veel te ontdekken in je historische momenten. Er gaat niets boven Groningen. Behalve de terpen, dank zij hen in die gouden tijden hebben we heel veel land gewonnen van de zee. Je regenbak kun je nu opbergen! Tot ziens AVE henk en Connie

  • 01 Juni 2015 - 23:26

    Jacqueline:

    Nou je hebt de volle laag gekregen dus... Ook in het Noorden dat baggerweer, maar gelukkg wordt het beter, voordeel van dat natte weer is dat je wel in een lekker warm bedje ligt 's nachts met een heerlijk ontbijtje, we hebben weer flink aardrijkskunde les van je gehad met al die namen in het Noorden des Lands ;-)

  • 01 Juni 2015 - 23:28

    Andre :

    Hoi Ton ziet er weer goed uit
    petje af voor deze mooie fiets tocht ik rij de afgelopen maanden erg veel kilometers per week circa 1200 kilometers ben soms kapot van het in de auto zitten laat staan op de fiets

    nog vele mooie kilometers

    groeten Petra en Andre

  • 01 Juni 2015 - 23:35

    Hugo Schenkelaars:

    Wat vind ik het ongelooflijk knap dat je nu dit doet.
    Geen wonder dat je ook in Limburg zo sterk bent, komt door de tegenwind die je hier en daar opzoekt.
    Hopelijk heb je nog een paar droge dagen. Dat lezen we wel in het reisverslag.
    Heel veel succes de komende dagen en tot ziens.

  • 01 Juni 2015 - 23:40

    Jose :

    Zo,je hebt dus lekker Hollands weertje !! En ook nog op de fiets..door de polders....Hollandser kan bijna niet☔️☁️⛅️Maar t zal er niet minder mooi door zijn!! Ik ben nog nooit in het noorden van Nederland geweest maar het zal er zeker heel mooi zijn!
    Succes voor morgen dan maar weer,
    Je zussies

  • 01 Juni 2015 - 23:46

    Jose:

    PS.. Er komt niet altijd wat zinnigs uit Ron,dit keer moet ik hem wel gelijk geven hoor..haha
    Alleen hebben wij er nu geen last van gehad☀️Als jij straks weer thuis bent, Ton, wordt het weer mooi

  • 01 Juni 2015 - 23:59

    Jacqueline:

    Hahaha José, deze keer moet ik Ron toch ook wel gelijk geven, laat Ton het inderdaad maar bij een rondje Breda houden ;-)

  • 02 Juni 2015 - 11:46

    Jan:

    hallo Ton, je bent alweer over de helft. Geniet nog een paar dagen van het mooie Nederland. Je zult zien dat als je weer verder naar het zuiden komt, het weer beter wordt. En laat ze allemaal maar lullen, voor jou is dit gewoon een "rondje Breda". Groetjes Jan en Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 35883

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: