16 September 2016 - Reisverslag uit Laruns, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 16 September 2016 - Reisverslag uit Laruns, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

16 September 2016

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 September 2016 | Frankrijk, Laruns

16 September 2016

Lourdes naar Laruns

Nou, had ik gisteren geen water meegenomen uit de "heilzame" bron, kreeg ik het water vanmorgen vroeg al over me heen! Maar gelukkig lag ik in de tent dus werd ik er niet nat van. Wel wakker! Gelukkig was het een bui van en uur of anderhalf, maar de tent werd dus weer een keer nat ingepakt. En dan is die ook meteen een stuk zwaarder. Maar toen ik vertrok was het weer droog!

Omdat ik nu dus ook redelijk vroeg weg was, eerst maar langs een boulangerie/patisserie gereden voor koffie en broodje. Het viel mij op hoeveel mensen zo 's morgens al even aan een tafeltje een kop koffie nemen. En dat tijdens het werk. Meteen even een heerlijk uitziende sandwich meegenomen en mijn weg volgens planning weer vervolgd. Nu probeert "Langs Oude Wegen" veelal drukke wegen te vermijden dus dat hield in dat ik eerst weer een stuk omhoog uit het dal mocht klimmen en dan vervolgens een klein weggetje in moest slaan wat daarna in een bospad door een "Forêt" veranderde. Het gevolg was dat ik een kilometer of 5 over een heel slecht begaanbaar bospad moest rijden. Daarbij kuilen en gaten proberend te vermijden en door de gladheid mijn opgedane ervaring van het mountainbiken goed kon gebruiken. Maar met een bepakte fiets is het toch net weer even iets anders. En dan opeens passeeer je een groep mensen die klaar staan om te gaan kanoën of een paar boswachters. Dus eigenlijk ben je nooit helemaal alleen.

Het eerste deel van vandaag was nog een deel van de extra lus over Lourdes van gisteren dus op en gegeven moment kwam ik weer op de eigenlijke route uit. Dit was bij het plaatsje Nay. Van daaruit ging het weer even heel steil omhoog om vervolgens rustig aan door te klimmen de Pyreneeën in. Dit was een heel stuk goed te klimmen en daarbij was inmiddels ook de zon gaan schijnen. Nou, ik heb echt dik 16 kilometer zitten genieten van de prachtige vergezichten. Na iedere hoek om bij een berg/heuvel zie je weer iets anders moois. Ik heb dan ook best wat foto's gemaakt op dat stuk. Zelfs een oudere boer nog even gefotografeerd die met een zeis aan het werk was. En dat zie je toch niet vaak meer. Nog heel even geprobeerd een praatje te maken, maar het lukte niet goed. Of het kwam door mijn kennis van het Frans, mischien sprak hij wel Pyrenees dialect of het kwam omdat hij zowel boven als onder nog maar één tand in zijn gebit had zitten. Ik ben dus maar weerdoorgereden.

Aan het eind van dit prachtige stuk mijn bidon weer gevuld bij de kraan, mijn broodje opgegeten en dan maar meteen even kijken hoever ik deze dag nog zou moeten rijden. Het routeboekje gaf nog 25km aan naar Oleron-Ste.Marie en mijn Garmin gaf nog een dikke 43km aan. Bleek dat ik mijn eigen route van hieruit naar het zuiden, de Spaanse grens had gepland. En dat is toch de bedoeling. Dus mijn GPS gevolgd en heel langzaam klim je dan weer nog verder de Pyreneeën in. Dat ging best lekker. Tot ik in het plaatsje Laruns kwam, even wat boodschappen gedaan had en eigenlijk klaar was voor de laatste 30 km naar de grens. Ging ik mij toch eens afvragen of er nog wel genoeg campings waren op de weg naar de grens toe. Dus even bij deTourist Information langs gegaan en die vertelde mij dat er inderdaad na Laruns geen campings meer waren. Pas weer dik in Spanje. Nu is 30 km in een uur of twee best te doen voor mij, maar de Frans-Spaanse grens ligt op de Col du Portalet. En die ligt op 1795m hoogte. En om dan ook nog even dik 1200 meter omhoog te klimmen vanuit Laruns leek mij voor vandaag geen goed plan meer. Dus nu lig ik hier op een camping, inmiddels regent het weer, maar ik lig droog, en ga ik morgen de uitdaging wel aan. Ik hou jullie op de hoogte. Gegroet.

Gereden; 65,09 km
Rijtijd; 4 uur en 5 minuten
Gemiddeld; 15,9km/u
Hoogtemeters; 826

  • 16 September 2016 - 21:05

    Rene Potasse:

    Ha die Ton,
    Allemachtig, je vordert gestaag. Al weer bijna in Spanje. Hoeveel km is het dan nog? Wist je dat het met 2 tanden heel moeilijk een appel eten is!
    En wat lig je vroeg in bed of heb ik het mis?

    Ben je 7 okt al weer terug om mee te gaan naar de Eifel + overnachting? Laatste rit WTC!

    mazzel, René

  • 16 September 2016 - 21:46

    Peter Moerland:

    Succes met de laatste klim naar Spanje.

    Groetjes, Peter

  • 16 September 2016 - 22:02

    Bernie:

    Goed man,
    mooi avontuur, we zullen dinsdag (enecotour !!) nog een rondje bestellen en even aan je denken ;-)

  • 16 September 2016 - 22:18

    José :

    Zo,je gaat lekker!! Dat bospaadje kon ook gewoon in t masbos zijn

  • 17 September 2016 - 00:53

    Johan:

    Ton,
    gewoon doorstampen. Succes op weg naar Spanje. Hopelijk is je tent morgenvroeg weer droog

  • 17 September 2016 - 09:57

    Aad Van Der Sande:

    Ton, idd ik moet niet klagen.
    Idd bewondering voor jou met je zware fiets.
    Mooi de Pyreneeen, 3 jaar geleden ook doorheen gefietst.
    Geniet er van en doe voorzichtig

  • 17 September 2016 - 11:59

    Anja:

    Goed dat je de route controleerde anders had je in the middle of nowhere je tentje op moeten zetten.
    misschien je volgende verslag vanuit Spanje. succes in de pyreneeen

  • 17 September 2016 - 16:42

    Barend:

    Je heb het de laatste dagen flink moeten werken het weer ging allen kanten op het lijk me hele beleven om dat in je eentje te doe nog 14 dagenen je heb het er opzitten wat is je volgende uitdaging geniet ik blijf je volgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 35874

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: