14 September 2016 - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 14 September 2016 - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

14 September 2016

Blijf op de hoogte en volg Ton

14 September 2016 | Frankrijk, Maubourguet

14 September 2016

 Castéra-Verduzan naar Maubourguet

Het aanbod van de campingeigenaresse was zeker de moeite waard. Ik had alles opgezet en ingeruimd en wilde mijn eten klaar gaan maken toen het heel snel ontzettend donker en grijs werd met een hele harde wind. Ik was blij dat ik niet op een open veld stond, want dan waren de haringen waarmee ik de tent normaal gesproken vastzet niet genoeg geweest. Ja, ik had natuurlijk zelf in de tent kunnen gaan liggen, dan had ie zeker ook niet weg gewaaid!

Vanmorgen was het gelukkig droog, de tent natuurlijk ook dus ik was vrij snel weer op pad. Rij ik vervolgens het stadje door zie ik dat ze daar een thermen hebben. Had ik moeten weten zeg...

Maar na een aantal kilometers begon het natuurlijk weer omhoog te lopen en begon het ook te miezeren. Dat is op zich niet zo erg, want tijdens het rijden droog je toch weer op. Maar het was nu, in tegenstelling tot gisteren "slechts" 16°C. Dat rijdt toch wel een stuk makkelijker. Bij een vroeger belangrijk plaatsje nog even rond gekeken, maar daar was echt niets meer van te zien.

Onderweg in een heel klein plaatsje waar aangegeven stond dat er een café 7 tot 7 open was een koffie genomen. Het leek wel of ik terug ging naar de jaren 50. Heel grappig eigenlijk, want ik moet zeggen dat het hier in Frankrijk toch bijna net zo modern aan toe gaat als bij ons. Zelfs contactloos betalen! Al vroeg iemand achter mij zich af wat ik aan het doen was.

Na 35 kilometer kwam ik in het eindplaatsje aan van mijn routedeel wat ik af fiets. Inmiddels was de miezerregen overgegaan in gewone regen dus ik wilde wel even iets eten en droog zitten. Nou, in het café'tje waar ik binnen ging zat ik een minuut of tien en had ik nog niemand gezien. Toen ben ik aan overkant in een Epicerie maar gauw wat eten gaan kopen en ben verder getrokken.

Na weer een aantal klimmen, buien en steeds natter worden moet je uitkijken dat je in de afdalingen waarin je lekker wat snelheid kan maken moet opletten dat de regen in je ogen slaat waardoor je je ogen steeds verder dichtknijpt. Gevaar is dan dat je het wegdek niet goed meer kan zien en door de regen je remmen niet meer zo goed werken als bij droog weer. Dus letterlijk regelmatig met de handrem erop afdalen. Jammer van de snelheid, maar veiligheid staat nog steeds voorop.

In Marciac hadden ze een heel leuk dorpsplein waarbij de huizen aan het plein allemaal arcadebogen hadden. Daaronder zit je dus droog, en heb ik mijn baguette op zitten eten. Kwam er nog een man naast me zitten die om gezelschap verlegen zat, en bood me en sigaar aan! Tja, die heb ik maar afgeslagen.

Na weer een tijdje verder gereden te hebben in de regen kreeg ik eigenlijk wel genoeg van het in de regen rijden en besloot om in het eerstvolgende dorp waar ze een jeugdherberg, volgens het boekje zouden hebben, te stoppen. Maar ik zag geen borden staan of zo, dus maar naar de Tourist Information gegaan om het te vragen. De mevrouw die me hielp vond me er waarschijnlijk zo zielig uitzien dat ze meteen aanbood om in een chalet op de inmiddels gesloten camping te gaan slapen voor het waanzinnige bedrag van €10! Dat aanbod kon ik natuurlijk niet afslaan. Ik was inmiddels een verzopen kat. Ik kreeg dus de sleutels van de camping, het chalet en de was ruimtes mee en slaap vannacht lekker in een normaal bed. En als het morgen nog zo slecht is plak ik er gewoon nog een overnachting bij aan! Lekker hoor.

Gereden; 74,69 km
Rijtijd; 4 uur en 50 minuten
Gemiddeld; 15,4 km/u
Hoogtemeters; 835.

  • 14 September 2016 - 22:52

    Rene Potasse :

    Hoi Ton,
    Je was natuurlijk vergeten wat regen ook weer was! Groot gelijk dat je mogelijk nog een dagje op dezelfde locatie blijft.

    Mazzel Rene

  • 14 September 2016 - 23:56

    Jacqueline:

    Zo op je kaart te zien ben je bijna Frankrijk uit en begint je volgend uitdaging richting Spanje, hopelijk niet te heet weer voor je zodat je de bergen kan bedwingen. Héél veel succes schat, want wordt een flink klimmetje xxxx

  • 15 September 2016 - 00:02

    Simone Dielissen:

    Wat minder dat u regen heeft gehad. Wel weer een hele ervaring zo op de fiets naar Madrid he. Ben ontzettend trots op u!! Ik heb nog niet alle verslagen gelezen dus ik heb nog wel wat te doen zo te zien.
    Succes nog pap xxx

  • 15 September 2016 - 10:33

    Jose Je Zussie:

    Nou,dat is weer van alles wat! ☀️

  • 15 September 2016 - 10:42

    Anja:

    Wij krijgen morgen het slechte weer. Dus jij krijgt weer de zon te zien volgens het nieuws.
    Dat is toch beter dan de regen. voor die 10 euro kan je wel een nachtje extra pakken en je benen wat rust geven voor de grote pyreneen

    groetjes

  • 15 September 2016 - 21:21

    Annelies:

    Hoi Ton,
    Gezellig hoor je verslagen te lezen!! Net of je ze zo staat te vertellen bij de koffie op zaterdag ochtend. heb je genoeg hoogtemeters in de benen voor de oversteek naar Spanje?? ik denk het wel!!! maar goed dag je die sigaar niet gerookt hebt!! Hebben je longen tenminste topcapaciteit voor deze inspanning. Veel plezier!! groetjes,
    Annelies en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 35877

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: