6 September 2016 - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 6 September 2016 - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

6 September 2016

Blijf op de hoogte en volg Ton

06 September 2016 | Frankrijk, Saint-Amand-Montrond

6 September 2016

Nevers - St-Amand-Montrond

Vannacht heerlijk geslapen. En dat terwijl ik gisteravond eigenlijk maar vroeg ben gaan slapen omdat het toch maar bleef regenen. Maar het was gelukkig niet koud en nu werd ik eigenlijk voor het eerst wakker van mijn wekkertje.

Maar helaas, het regende dan wel niet meer, maar ik had het idee dat er een luchtvochtigheid van ong. 95% was. Alles was nog even nat. Dat hield nu in dat ik ook natte kleren in moest pakken in aparte plastic zakken. Daar was ik dan wel op voorbereid, maar je hoopt dat je ze niet nodig hebt. Helaas.

Omdat ik gisteren al een aardige afstand gereden haden geen tijd meer had om even in Nevers zelf rond te rijden wilde ik dat vanmorgen doen. Gelukkig regende het in ieder geval niet dus rond de klok van 09:30 weer de stad ingereden. Ik wilde Bernadette zien liggen en nog een paar kerken. Nu ben ik niet zo gelovig dat ik al de kerken wil zien, maar volgens de beschrijving van Nevers waren deze kerken ooit heel belangrijk geweest voor pelgrims.

Nou, Benadette lag er heel mooi bij. Zij is op een bepaalde manier bewerkt zodat haar lichaam nog steeds in perfecte staat is. Het is net of ze ligt te slapen. En ze is echt al een tijdje dood hoor.

De kerken zijn aan de buitenkant mooier dan van binnen. Die had ik dus heel snel bekeken. Daarna maar lekker een kop koffie met wat lekkers genomen, een brood ingeslagen en eigenlijk pas na 11-en aan de route begonnen. Om Nevers uit te komen was even een stadse ervaring van vroeger, maar daarna ging het eigenlijk als en speer. Weer een klein deel langs een kanaal en met dat kanaal over een aquaduct over de rivier de Alier. Grappig om te zien. Een rustig vaarwater als dat kanaal met sluizen over de snel stromende Allier. Daarna kwam ik nog bij een sluis waarbij de schepen vroeger een draai maakten van >270°om verder te kunnen. Grappig om te zien hoe ze dat vroeger allemaal deden.

Vervolgens kwam ik door een dorpje Apremont geheten. Dit was echt een heel pitoresk dorpje. Zo uit een sprookjesboek!

Daarna toch weer door het glooiende landschap wat in ieder geval beter was om doorheen te rijden dan een paar dagen eerder. Zelfs de zon begon weer te schijnen! Maar het is goed dat ik een broodje bij me had met wat beleg, want heel veel dorpjes zijn echt uitgestorven. En sommige dorpen zijn volgens mij geheel onbewoond. Allemaal lege huizen. En als je niet rond de lunchtijd in een wat grotere plaats bent waar af en toe ook een restaurant open is, dan heb je echt pech, want volgens mij gaat alles echt rond 13:00u dicht voor de siesta.

Maar het ging zo goed met fietsen dat ik even gekeken heb of ik alle tassen wel meegenomen had. Ik ging als en speer. Maar alles zat er nog op en aan! En omdat ik pas laat aan de eigenlijke route begon, zou ik wel kijken waar ik zou eindigen. Maar het ging zo goed dat ik uiteindelijk al rond 16:30ul in St. Amand-Montrond aankwam. Meteen naar de camping gegaan, de tent opgezet en alle natte kleding maar meteen aan de knijperloze waslijn gehangen. De temperatuur is er weer goed voor.

En vroeg in de avond maar even met de fiets naar het centrum gereden, wat rond gekeken en natuurlijk ook gegeten. Morgen zie ik wel weer wat er op mijn pad komt.

Gereden; 79 km
Rijtijd; 4 uur en 11 minuten
Gemiddeld; 19 km/u
Hoogtemeters; 265.

  • 06 September 2016 - 23:55

    Jacqueline:

    Nou Bernadette ligt er inderdaad héél mooi bij, zal wel heel indrukwekkend zijn geweest, je komt toch nog aardig wat spookdorpje tegen lees ik. Hopen dat je morgen alles droog inpakt, want ie natte spullen lijken me óók niet echt fijn, en nu richting Limoges??? Zag de kaart en je zit daar al aardig in de buurt, Succes schat met je volgende tig.....kilometertjes xxxx

  • 07 September 2016 - 00:20

    José :

    Bernadette is n wassenbeeld hoor

  • 07 September 2016 - 00:24

    Zussie:

    Je moet je was aas je fiets vastmaken...zo droog

  • 07 September 2016 - 08:06

    Aad Van Der Sande:

    Ja dan mist je het vrouwtje weleens met al dat natte goed. Ton, maar dat geldt dan voor mij, niet voor jou merk ik. Chapeau.

  • 07 September 2016 - 08:47

    Wilma:

    Indrukwekkend hoor Bernadette in de glazen kist met een laagje was ;-) Je rijdt echt door de geschiedenis heen. Grappig, als ik op de kaart kijk zit je echt in het midden van Frankrijk en je gaat naar het midden van Spanje al een hele prestatie. Op naar de volgende kilometertjes, succes.
    Groetjes

  • 07 September 2016 - 21:30

    Ron81156@hotmail.com:

    Is er nooit iemand op het idee gekomen om Bernadette te kussen.
    Misschien wordt ze dan wel wakker zo als in meerdere sprookjes.Of is ze niet om aan te zien en durft het niemand ?
    Ik blijf duimen voor mooi weer op je reis want het werkt geloof ik wel.
    Gr
    Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 35693

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: