4 September 2016 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 4 September 2016 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

4 September 2016

Blijf op de hoogte en volg Ton

05 September 2016 | Frankrijk, Vézelay

4 September 2016

Auxerre naar Vézelay

Vanmorgen de wekker maar eens wat later gezet. Het is zondag en ik was niet van plan om vandaag zo'n grote afstand af te leggen. Dus lekker een half uurtje langer blijven slapen.

Volgens de routebeschrijving is Vézelay een echte oude stad waar vroeger de pelgrims uit de diverse richtingen bij elkaar kwamen. En ik moest toch echt even wat spullen wassen, want na meer dan een week is dat toch wel nodig! (grapje). Maar als ik op tijd op de camping zou zijn, had ik ook alle tijd om de gewassen kleding te laten drogen.

Tijdens het inpakken vielen er een paar regendruppels op de tent. En daarnaast natuurlijk ook, maar dat gaf wel aan dat ik even iets meer tempo moest maken voordat de regen zich echt zou doorzetten. Maar gelukkig viel dat wel mee. Toch meteen maar eerst een kop koffie bij het cafetaria op de camping genomen en rond 09:30 vertrokken.

De route liep vandaag een heel stuk (bijna 40 km) langs de rivier de Yonne. Maar om die bevaarbaar te maken ligt er soms een kanaal naast met heel wat sluizen om het hoogteverschil op te vangen. Dit was dan ook een heerlijk lekker stuk fietsen. Het ene sluiswachtershuisje was nog mooier dan de andere. Natuurlijk ook af en toe en foto gemaakt en dan kom je ineens een schuit tegen die "Dwaalgast" heet. Dat kan natuurlijk alleen maar een Hollander zijn. Nog even gevraagd of het geen "Verdwaalgast" was omdat hij zo'n eind van huis was, maar nee, je kunt een vaarvakantie op die schuiten boeken. Deze mensen waren in Parijs opgestapt en al een aantal dagen onderweg.

Ook bij een sluiswachtershuisje, annex bistro een kop koffie met wat lekkers genomen en dat in mijn slechte Frans besteld. Bleek de uitbaatster perfect Engels te kunnen! Dat maakt het converseren toch een heel stuk makkelijker.

Maar na 40 km dan toch bij het kanaal weg, het glooiende landschap weer in op weg naar Vézelay. Dat hield in dat ik toch nog aardig wat hellinkjes diende te beklimmen. Maar na iets meer dan 56 km was ik al om 14:00u in Vézelay. Even wat gegeten, naar de camping mijn tent opgezet en gedaan wat ik van plan was en vervolgens het stadje, wat natuurlijk weer boven op een berg ligt bezichtigd. Begon het toch echt een beetje te druppelen zeg! De eerste regendruppels tijdens deze tocht. Een heel verschil met de vorige tochten!

Maar ik moet zeggen dat het bezichtigen van het stadje en de basiliek wel de moeite waard was. Lekker gegeten en weer terug naar de camping om dit verslag te schrijven.

Morgen richting Nevers, kijken hoever ik kom want er komen weer echte heuvels aan. Hou jullie op de hoogte. Groetjes allemaal.

Gereden; 56,8 km
Rijtijd; 3 uur en 22 minuten
Gemiddeld; 16,8 km/u
Hoogtemeters; 375.


  • 05 September 2016 - 08:54

    Aad Van Der Sande:

    Ton, met veel plezier weer jouw verslag aan de ontbijttafel gelezen. Mooi dat je jezelf ook wat tijd gunt voor bezichtigingen. Een mooie afwisseling naast de inspanningen. Geniet er van

  • 05 September 2016 - 10:26

    Paul Lips:

    Verdwaalgast. You funny.
    Je verslagen lezen in een adem uit. Kan niet wachten op de volgende ;-) Btw, in Nevers zit een bakkertje en die heeft me toch lekkere croissants! Bon voyage.

  • 05 September 2016 - 11:22

    Rene Potasse :

    Hoi Ton,
    Weer genoten van je reisverslag. Alsof ikzelf meefiets! Het weerbeeld van Europa is ook de komende week zeer gunstig, ook bij ons schijnt het zonnetje weer. Tot later.
    Rene

  • 05 September 2016 - 15:04

    Annette:

    Nog snel even je reisverslag gelezen van gisteren. Zo ik ben weer bij, kijk al weer uit naar het verslag van maandag! Groetjes! Ps: vanochtend weer lekker gespind met Jacqueline en morgen gaan we bij haar op de koffie... met wat lekkers erbij, hahaha

  • 05 September 2016 - 19:52

    Rick:

    Ton, pak lekker de bus of trein jonge,hier worre gij muug van

  • 05 September 2016 - 21:11

    Ron81156@hotmail.com:

    Ton,
    Morgen mijn vrije dag en ga op de koffie bij Jacqueline en haar spin vriendinnen want ze willen wat lekkers bij de koffie.
    Jij weer een mooie tocht morgen hoor.
    Gr.
    Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 35663

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: