20 September 2016 - Reisverslag uit Saviñán, Spanje van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 20 September 2016 - Reisverslag uit Saviñán, Spanje van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

20 September 2016

Blijf op de hoogte en volg Ton

20 September 2016 | Spanje, Saviñán

20 September 2016

Zaragoza naar Saviñan

Gisteravond toch maar besloten om vandaag verder te rijden, het volgende routedeel. Die delen heb ik overgenomen van de "Ruta de Iberica" en die gaan toch niet direct naar Madrid.

Vanmorgen werd ik mooi op tijd wakker, alles in orde gemaakt en ingepakt en zelfs voor 09:00u al op pad. Toch eerst maar even voor een kop koffie gegaan en wat inkopen voor tussen de middag. Je weet hier in Spanje nooit waar je terecht komt en wat je tegen komt. Eerst de koffie maar, want de supermarkt was nog dicht! Zo vroeg. Grappig is wel, dat welk cafe'tje je binnen gaat, er altijd wel een klant aan de bar zit. Echt overal heb ik dat tot nu toe wel meegemaakt.

Vervolgens dus echt op pad. Na 3 kilometer echter moest ik een kanaalweg volgen. Niet erg, maar het was weer een echt kiezelstenen pad. En gelukkig ook niet zo lang hoor. De eerstvolgende 18 kilometer waren over dit pad. Zelfs langs het vliegveld van Zaragoza. Als je daarlangs rijdt is het wel erg lang hoor. En geen dorp of huis dat je tegen komt. Ja, een schaapherder met kudde, ineens een paar wandelaars, een fietser of een paar joggers. Waar die dan vandaan komen? Ik had geen idee.

Na eindelijk weer op een verharde weg te komen ging het eerst wat westwaarts in de open kale vlakte. Nu staat er in Nederland altijd wind, maar hier niet minder! En natuurlijk eerst weer tegen. Vervolgens na een hoek om gegaan te zijn stond ik ineens weer voor een kudde schapen. Dit keer was de herder wel even in voor een praatje. Ik ken heel slecht Spaans, maar hij vond het een beetje vreemd dat ik het hele stuk was komen fietsen. Ach ja, je moet wat.

Vervolgens begonnen er ook wat boomgaarden op te doemen. En in een daarvan hoorde ik een tractor. Nu dacht ik dat het olijfbomen waren, maar na afgestapt te zijn en naar die werkende boer in zijn tractor gelopen te zijn zag ik dat het amandelbomen waren. Aan die tractor zat letterlijk een boomschudder. Hij reed de tractor met die schudder achteruit tegen een boom, dan klapte er een grote omgekeerde paraplu uit en werd er even flink aan de boom geschud zodat alle rijpe amandelen er uit geschut werden. Natuurlijk even en paar foto's gemaakt en een praatje natuurlijk. Hij liet mij zien dat de amandelen meteen van al het loof ontdaan was. Ik moest ook even proeven met als gevolg dat ik meteen mijn broekzak vol met amandelen had. Vond hij leuk om te geven. Tja, zo maak je dus nog eens wat mee. Dat maakt het een stuk leuker.

Daarna weer verder gereden en inmiddels iets van richting veranderd zodat de wind wat gunstiger stond. Dat ging een stuk sneller. Rond 11:00u natuurlijk weer een bakkie alvorens van de provinciale weg afgeleid te worden over een klein weggetje langs de bergwand. Want inmiddels kwamen de heuvels ook weer terug. Opvallend is hoeveel irrigatiekanalen overal ineens tevoorschijn komen. Daardoor zie je veel fruitbomen en landbouw activiteiten.

Bij een wat grotere plaats wat inkopen voor vanavond gedaan en weer verder gereden. Want één ding weet ik inmiddels wel, deze route gaat niet over heel veel (grotere) plaatsen. Dus je kan maar beter voorbereid zijn.

Vervolgens een rotonde genomen met de goede afslag, maar stond er een bord. "doodlopende weg" na 2,5km. Ik natuurlijk gewoon doorrijden want bijna altijd kan je met de fiets er wel langs. Nou, deze keer niet. Hadden ze letterlijk een berg neergelegd. Ging echt niet. En volgens de route had ik iets terug links af gemoeten, maar daar had ik geen weg gezien. Dus terug en toch maar de route volgen. Wel, dat was wat. Een geitenpad was nog beter geweest. Een heel klein paadje moest ik in met ontzettend grote brokken steen. Ik toch maar door. Werd ik gelukkig ingehaald door een auto. Maar die kon mij niet voorbij tot ik stopte. Meteen maar gevraagd of dit mogelijk was, en hij zei "ja". Kwam ik op een gegeven moment op een snelweg in aanbouw uit met dat hele slechte pad ernaast. Ton natuurlijk wel over het aangewalste stenenpad van die weg natuurlijk. Op een gegeven moment er weer af, door een bos met dito pad, en uiteindelijk aan de andere kant van die berg die ze neergelegd hadden. Waren ze verderop een berg aan het afgraven. Tja, dat is ook werkverschaffing om bergen te verplaatsen. Maar ik kreeg de indruk dat ze een soort stuwdam aan het aanleggen waren.

Voordeel was dat ik daarna nog maar een paar kilometer hoefde te rijden tot de camping waar ik nu zit. Inmiddels weer een prachtige omgeving tussen de bergen. Toch weer rond de 400m nu.

Gereden; 97,7 km
Rijtijd; 5 uur en 49 minuten
Gemiddeld; 16,8 km/u
Hoogtemeters; 680 m

  • 20 September 2016 - 21:30

    Annette:

    Hoi Ton, dat was weer een hele belevenis vandaag! Ik kan mijn vootstellen dat een schaapsherder vreemd opkijkt als je hem verteld dat je met de fiets uit Nederland komt, hij dacht vast die man is niet goed,wijs hahahaha. Succes voor morgen!!

  • 20 September 2016 - 22:32

    Jacqueline:

    Hoi schat, wat een verhaal weer, met je schaapsherder en je amandelboer.... ik denk dat ze het zelf ook heel leuk vonden dat er zo'n rare snuiter uit Holanda naar Spanje even kwam fietsen, maken ze denk ik ook niet gauw mee, zullen wel denken (El Loco) hahaha.... Succes morgen weer met het vervolg van je route xxxx

  • 21 September 2016 - 09:34

    Rene Potasse :

    Hoi Ton,
    Weer mooie dingen beleefd lees ik. Ik heb je nog niet gehoord over panne met fiets, omdat je toch ook regelmatig over slechte paden rijt. Typ jij alle tekst op je telefoon, laptop of ...
    Hoeveel km nog naar Madrid?

    See you, Rene

  • 21 September 2016 - 20:51

    José :

    Haha...mooi verhaal weer!! Niet zo gek hè,dat ze je daar niet voor vol aanzien....op de fiets uit Holland !!! Lekker hoor,verser kan je ze niet eten,die amandelen!! Nou,ik hoop dat de wegen wat beter worden nu!! Succes....

  • 23 September 2016 - 14:42

    Anja:

    hahah voor wordfeud??? de amandelnotenboomschudder!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 35861

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: