15 September 2016 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu 15 September 2016 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

15 September 2016

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 September 2016 | Frankrijk, Lourdes

15 September 2016

Maubourguet naar Lourdes

Wel, het was echt heel fijn om in de chalet te slapen. Gelukkig stond er ook een kacheltje, dus die heb ik meteen maar aangezet om te proberen wat kleding te drogen. Ik had een vier persoonshut voor mezelf, dus dat was echt luxe. Zelfs de waslijn heb ik gewoon tussen de bedden gespannen. Was wel nodig ook. Eerst even weer op temperatuur gekomen en vervolgens lekker warm gedouched. Ik had al gezien in de info dat er een Pizzeria in het stadje was, maar die was gesloten! Maar 3 kilometer buiten het stadje was een mooi winkel centrum met daarin ook een Italiaans restaurant. Daar dan ook heerlijk een keer pizza gegeten. Toen ik na het eten terugreed regende het weer!! Maar de snelheid zonder tassen ligt beduidend hoger dan de bepakte fiets. Ik was dus zo weer "thuis". Vannacht dus heerlijk geslapen, maar ik werd toch weer op tijd, voor de wekker, wakker. En wat bleek? De lucht trok open en de zon kwam er weer doorheen. Enerzijds jammer, maar ik koos ervoor om toch weer op mijn ros te stappen. Ik was van plan om via de omweg over Lourdes te gaan fietsen. Daarom wilde ik in Nevers ook bij Bernadette langs. Toen ik na een bezoek bij de bakker het stadje uitreed zag ik al meteen, heel in de verte maar ook heel duidelijk, de Pyreneeën al liggen. Na een kleine klim sloeg ik af naar het zuiden en bleef een hele tijd op een soort plateau rijden. Toch nog op bijna 400m hoogte! Op een gegeven moment zag ik "Loudes 15km" staan dus ik dacht nog dat ik er snel zou zijn. Maar we rijden over oude wegen en geen drukke N-wegen dus i.p.v. rechts af moest ik rechtdoor en kwam op een hele slechte boerenweg terecht. Ik was blij dat ik vlak voor aanvang van mijn tocht nog bij de tandarts een nieuwe vulling gekregen heb, want de oude zou er zeker uit gerammeld zijn. Afijn, via een omweg wel langs het vliegveld van Tarbes met een lus dan toch naar Lourdes. Maar natuurlijk wel over kleine hele rustige dorpjes in dit prachtige deel van de Haut-Pyrenees. Ik heb dan ook best veel foto's gemaakt. Na de nodige steile klimmetjes kwam ik ineens in Lourdes uit. En wel het niet-toeristische deel. Heel rustig en stil. Ga je vervolgens het centrum in en naar de grotten, dan verandert het straatbeeld heel snel in een toeristisch attractiepark. En toch blijft het wel bijzonder om dit alles te aanschouwen. Ik was al om 15:00 uur bij de grotten en heb meteen alles bezocht. Ik moet zeggen dat de dubbele kerk, een onder en bovenkerk in één best de moeite waard is. Ook even langs de grot gegaan en een kaars aangestoken voor alle dierbaren. Wie dat dan ook mogen zijn...
Terwijl ik dit nu zit te schrijven hoor ik in de verte nog een beetje het gezang van de avondprocessie. Maar die heb ik in 2004 al gezien en vind het mooi zo.
Morgen weer verder en maar zien hoever we komen.

Gereden; 70,95 km
Rijtijd; 4 uur en 10 minuten
Gemiddeld; 17 km/u
Hoogtemeters; 630

  • 15 September 2016 - 23:31

    Anneke:

    Weer een mooi verslag Ton. Fijn om een keer een chalet te hebben is alles tenminste lekker droog. Nu op naar de Pyreneeën. Hopelijk blijft het droog.
    Grtjes Jan en Anneke

  • 16 September 2016 - 08:27

    Rene Potasse :

    Hoi Ton,
    Ja Lourdes daar was je al eerder geweest. Wat is er met de foto voor ex collega's?

    Gr Rene

  • 16 September 2016 - 09:05

    José :

    Nou,ziet er wee goed uit hoor! Geen water mee genomen? Goed eten kan je daar gelukkig wel he?! Toch mooi dat je precies daar n kaarsje kon branden,op toch n speciale dag!! Je was er op een mooie plek! Jouw reis is nu echt gezegend , Bernadette en Lourdes !!!

  • 16 September 2016 - 13:43

    Anja:

    Dat is mooi op 15 september in Lourdes een kaarsje branden.
    en 's avonds het gezang van de processie. Je dag en reis kunnen niet meer stuk.

    groetjes

  • 16 September 2016 - 15:21

    Aad Van Der Sande:

    Ton, succes in de Pyreneeën. Goed je krachten verdelen, en veel drinken.
    Ps. De Toertocht van de Kempen was geweldig. Wel zwaar ivm met het warme weer 35*. Zijn wij niet gewend he.

  • 18 September 2016 - 13:31

    Ron:

    Hoi Ton,
    Bedankt voor het branden van een kaarsje.
    Ik had wat problemen met het starten van mijn scooter maar gaat ineens weer goed.
    Ook dankzij een service beurt maar dat terzijde.
    Gr.
    Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 35751

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: