Rondje Nederland, 14e dag, 13 juli. - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Rondje Nederland, 14e dag, 13 juli. - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Rondje Nederland, 14e dag, 13 juli.

Blijf op de hoogte en volg Ton

13 Juli 2015 | Nederland, Heeze

Rondje Nederland, 14e dag, 13 juli.

Het zou te mooi zijn om waar te zijn. Na twee mooie tot redelijke dagen ging het vanmorgen na het opstaan miezeren. En dat terwijl ik nog niet ingepakt had. Dat werd dus een natte tent opbergen. Maar gelukkig had ik voor vanavond een vaste slaapplaats in de vorm van een logement besproken in Heeze. Het drogen zou dus uitgesteld worden totdat ik thuis ben. Met de weersverwachting had ik het dus niet slecht geregeld.
Na het ontbijt alles weer op de fiets gestouwd en rond 09:00 uur vertrokken. Wel met regenjasje aan, maar zonder regenbroek. Het was nog dusdanig warm dat ik in korte broek reed en dannis een regenbroek niet prettig op je blote benen. Plakt zo lekker. Door Maasmechelen rijdend ging de miezer over in regen, dus maar wel de overschoenen aangedaan. Is niet zo'n flatteus gezicht, zo met regenjas, korte broek en overschoenen, maar mijn voeten bleven in ieder geval droog. En daar gaat het om.

De route liep in Belgie eigenlijk constant over een fietspad langs de Maasoever. De rivier dan wel te verstaan, niet het bevaarbare kanaal wat er langs gegraven is. En dat was zeker de moeite waard. Je komt door hele kleine plaatsjes waar je soms heel goed moest opletten, want over natte kasseitjes rijden is niet zonder risico met zo'n zware fiets.
En dan rij je ineens Maaseik binnen. Hier in het centrum een lekkere kop koffie gedronken. Nee, zonder iets erbij. Hierna verder richting Thorn want daar zou ik Nederland weer binnenrijden. Je rijdt daar zonder er erg in te hebben Nederland in. Het enige waar je dat aan merkt zijn de verkeersborden. Ook in Thorn was de straat spekglad. In het oude, toeristisch witte deel van het dorp zijn de straten namelijk geplavijd met kiezelstenen. Die waren door de regen echt spekglad.

Na hier gelunched te hebben verder naar o.a. Nederweerd waarna je de Peel in rijdt. Dit is van oorsprong een heide en hoogveengebied waar nu ook veel landbouw is. Dit deel is niet heel erg aantrekkelijk om doorheen te rijden. Of je moet echt het natuurgebied "de Peel" zelf ingaan. Maar zeker niet met het druilerige weer van vandaag. Het was echt regenjasje aan en regenjasje uit. En in dit vlakke gebied had ik natuurlijk ook meer last van de wind. Gevoelsmatig schoot ik dan ook niet veel op. Toch viel het wel mee. Zo reed ik eigenlijk vanuit het vlakke gebied ineens de Somerse bossen in. Dat was wel weer even leuk om doorheen te rijden. Hier lagen de vrij rondlopende runderen vlak naast het fietspad onder de bomen. Waarschijnlijk hadden zij ook genoeg nattigheid gehad vandaag en hadden zij wat meer beschutting gezocht.
Rond 17:00 uur was ik op mijn logeeradres in Heeze gearriveerd. Na de kennismaking en een kop koffie even een heerlijke douche genomen, wezen eten en nu dit verslag geschreven. Toch relaxed hoor die adressen van Vrienden op de Fiets. Logement en ontbijt voor nog geen €20. Dat red je vaak niet eens meer voor een overnachting op een camping. En moet je zelf nog voor je ontbijt zorgen. Nu staat het morgenochtend netjes voor mij klaar...

Totaal gereden vandaag;
101.75 km
18.5 km gem.
572 m omhoog en weer 615 m omlaag. Weer het vlakke land ingedaald!

  • 13 Juli 2015 - 23:30

    Jan Hermes:

    hallo Ton,

    Je bent je belofte al snel nagekomen, maar beter ook, want van uitstel komt afstel.
    We hebben weer mooie aardrijkskunde en geschiedenislessen gehad. Bedankt voor je leuke reisverhalen en mooie foto's. Nog een goede thuisreis gewenst en we spreken elkaar snel weer,

    Groetjes Anneke en Jan.

  • 13 Juli 2015 - 23:42

    Jacqueline:

    De laatste loodjes, denk niet dat je het droog houdt de laatste kilometers, succes morgen xxx

  • 14 Juli 2015 - 09:17

    Henk Kooij:

    Ja, Limburg is heel mooi! En de route langs de Maas ook. Ik had toch een Limburgse vlaai bij dekoffie genomen hoor! Maar ik fiets niet. En de Somerset bossen als rund die nietstund onder het lover van de bomen is het lekker dromen. En Heeze niet te vergeten. Geniet ze vandaag. Fiets tussen dedruppels door en welkom thuis AVE Henk

  • 14 Juli 2015 - 10:14

    Annette:

    Hallo Ton,
    Heb net de reisberslagen van de afgelopen 2 dagen zitten lezen hier in het warme Albir, maar nu ben je dus al richting huis. Zoals ik lees was het weer niet droog maar je hebt wel een hele mooie tocht gereden en lekker geslapen en goed ontbeten. Maar geen Limburgse vlaai genomen bij de koffie, daar ben je toch voor in Limburg?

    Heel veel zonnige groeten,
    Annette en Jack

  • 14 Juli 2015 - 15:54

    José :

    Jammer dat je geen foto van jezelf heb geplaatst ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 35673

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: