Zaterdag 17 mei, de 11e fietsdag - Reisverslag uit Gamsen, Zwitserland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu Zaterdag 17 mei, de 11e fietsdag - Reisverslag uit Gamsen, Zwitserland van Ton Dielissen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 17 mei, de 11e fietsdag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

17 Mei 2014 | Zwitserland, Gamsen

Zaterdag 17 mei, 12e dag onderweg.

Route van Hondrich naar Brigg

Na een heerlijk nachtje in en echt Zwitsers B&B met ontbijt, om 09:15 weer opgestapt om naar Kandersteg te fietsen. Volgens de hospita was het maar een stuk van een km of 24. Dat klopte wel, maar het waren wel zware kilometers. Hondrich ligt op 800 m hoogte, dus eerst dalen dacht ik. Nou dat viel tegen. Het eerste dorpje waar ik doorheen moest lag nog hoger. Dus ik begon met klimmen. Vervolgens wel een stuk naar beneden en het fietspad opgepikt naar Kandersteg. Weer zo'n prachtige route ver van de snelweg maar door het mooie glooiende landschap. En dan die vergezichten. Ik blijf het prachtig vinden. En dat glooiende werd vervolgens weer klimmen. En dat fietspad werd af en toe een grindweg en op een gegeven moment zo steil, dat ik er met mijn beladen fiets niet tegen omhoog kwam. Bij de tweede keer dat ik van de fiets af moest ben ik een stuk terug en naar de doorgaande weg gegaan. Dat leek mij de laatste kilometers een stuk prettiger. Uiteindelijk blijkt Kandersteg op 1180 meter hoogte te liggen. Op die eerste 28 km ben ik al 717 meter geklommen in slechts 320 meter gedaald.

In Kanderstegg aangekomen eerst eens even naar het dorpje gereden en een lunch gepakt. En geloof me, Zwitserland is niet het goedkoopste vakantieland van Europa...Maar een mens moet toch eten anders gaat hij dood. Toch?

Na de lunch richting de trein gereden en daar moest ik als eerste de trein op. Want als fietser (of motorrijder) moet je helemaal voorin in een gesloten wagon. Je fiets dan met een touw vastzetten en zelf in een coupe gaan zitten. Ga je met de auto, dan blijf je de hele rit in jouw eigen auto zitten. Heel gezellig weet ik uit ervaring.

Na een kwartier kom je aan de andere kant van de Alpen in Guppenstein uit. En dan begint het echte dalen. Ik denk binnen 10 km zeker een 800 meter dalen. Gaat wel lekker vlot. Omdat ik nu moet inproviseren en eigenlijk toch van plan ben om de Simplonpas over te steken richting Brigg gereden en daar een camping voor de nacht uitgezocht. Morgenochtend zien we wel verder.

Resultaat:
Gepland; 43 kmvolgens oude schema.
Gereden; 68 km
Gemidelde snelheid; 14,8 km/u
Geklommen; 876 meter
Gedaald; 980 meter
Maximum snelheid; 45 km/u


  • 17 Mei 2014 - 23:16

    Peter Moerland:

    Op de foto van je GPS is te zien dat het met de temperatuur bij jouw ook de goede kant op gaat.
    Mooie foto's, het is echt een mooi land.

    Succes morgen .

    Groet, Peter

  • 18 Mei 2014 - 00:12

    Henk:

    Je hebt even niets gehoord van ons, maar ook wij zijn een paar dagen naar Zwaag geweest. Met de auto, ik als mens met beperkingen
    N, teveel om op te noemen! Dus nu weer helemaal bij. En kan ik je weer volgen. geniet vande mooie dag. En tot het volgende verslag. Ave henk

  • 18 Mei 2014 - 01:05

    Jan En Annelies:

    Hoi Ton,

    Zien we daar eindelijk blauwe luchten? Nu maar hopen dat de lente ook bij jou gaat komen!!

    Groetjes en fiets ze met plezier!

    Jan en Annelies

  • 18 Mei 2014 - 10:41

    Jack Naalden:

    Hallo Ton, het is mooi om te zien welke route je volgt. Met de bergen in Zwitserland op de fiets is bahalve dat het zwaar is ook erg mooi. Geniet van het prachtige landschap en de gezonde lucht. Wij blijven je volgen, groeten Jack en Annette

  • 18 Mei 2014 - 16:59

    Rene Potasse:

    Hoi Ton,
    Mooie foto's man! Vooral die van die twee verklede meisjes/dames. Waren dat vaandelzwaaiers of zo iets?
    Andere vraag, ga je vanuit Rome weer terugfietsen? Ben zelf met mijn gezin ooit met de caravan naar Rome gereden en buiten de ring ergens op een terrascamping gestaan. Dan elke dag met de bus/ trein/ metro naar het centrum. Echt een hele bijzondere stad. Ik dacht dat Parijs mooi was, maar Rome overtreft dat toch echt!

    mazzel, René

  • 18 Mei 2014 - 19:37

    Jan En Ellen Roovers:

    Hallo Ton,

    Nu al in Zwitserland . Wat ga jij snel. Na al die regen heb jij een overnachting in een zwitsers bed & breakfast zeker verdiend. Geniet van de prachtige uitzichten. Op een fiets zie je toch wel veel meer dan vanuit de auto. Je moet er wel wat meer voor doen, maar krijgt er ook wel veel meer moois voor terug, als ik het zo lees en je foto's zie.

    Geniet ervan en ja er zijn zeker meer wegen naar Rome.

    Groetjes Jan en Ellen Roovers

  • 18 Mei 2014 - 20:24

    Andre:

    Hoi Ton goed om te lezen dat het beter weer is om te fietsen erg mooi plaatjes doet me een beetje aan Noorwegen denken ook zo mooi maar ook zeeeeeeeeer duur
    dat b&b heb je zeker verdient op naar de volgende col geniet er van
    groeten nog nog vele kilometers

  • 18 Mei 2014 - 22:49

    Anja En Mario:

    Hoi, Ton. Gelukkig heb jij nu ook eindelijk beter weer. De fotoos die je maakt geven een goed beeld van jou reis. Mooi hoor die bergen met besneeuwde toppen. De natuur is er erg mooi ! Steeds weer een ander gezicht na een bocht of bergtop. Ik wilde vroeger in de bergen ook altijd nog even verder omhoog klimmen om te zien hoe het uitzicht dan weer is. Al ging dit ook wel eens fout ! Pas goed op dus ! Het weer kan er ook heel snel omslaan. Maar ik hoop voor jou, dat het goed fietsweer blijft. Hier is het voorlopig lekker zonnig en warm. Eindelijk dus genieten van de zon. Groeten van ons allemaal.

  • 19 Mei 2014 - 01:06

    Je Zusje:

    Lekker he weer n goed bed?! Maar mag toch ook wel!! Blijft n mooi land he?! Mooi foto's !!wordt wel zwaarder nu he?! Neem je tijd en geniet er ook VAB!! Succes weer jose

  • 19 Mei 2014 - 11:07

    Anja:

    Prachtig Ton je foto's, mooie omgeving en de zon met blauwe lucht boven je hoofd.
    Het is behoorlijk klimmen zeg, Al;s je zo leest het verschil tussen klimmen en dalen kom je haast niet vooruit hahaha. Dus maar goed op je remblokjes letten.
    Was gezellig in Breda. Jacq lekker gekookt. en Simone heeft ons weer opgeknapt.
    Groetjes Je grote zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Fietsen is mijn hobby. In 2004 ben ik met een aantal collega's naar Lourdes gefietst. Dat was zo'n leuke ervaring dat ik mij voorgenomen had om nog eens een fietsreis te maken. Nu ik wat meer tijd heb,ben ik naar Rome gefietst in 2014. Niet volgens Rijtsma of Benjaminse, maar zelf gepland van Breda naar Rome. In 2015 heb ik weer wat tijd gevonden om een tocht te maken. Ik heb een Rondje Nederland gefietst via LF route's. Echter wel met een extra rondje in Zuid-Limburg. Want dat blijft toch heel leuk fietsen. Nu in 2016 wil ik nog één keer een langere tocht maken en ben dan ook van plan om naar Madrid te gaan fietsen.. Dit keer wel over bestaande route's Ik kijk er weer naar uit...

Actief sinds 22 April 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 35696

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2019 - 28 Augustus 2019

Fietstocht naar Lands End, UK

26 Augustus 2016 - 29 September 2016

Naar Madrid

26 Mei 2015 - 05 Juni 2015

Rondje Nederland

05 Mei 2014 - 04 Juni 2014

Mijn fietsreis naar Rome

Landen bezocht: